Saturday, October 18, 2008

Peluang

gua nak tanya lu org, peluang tu akan dtg berapa kali dalam hidup kita? sebab setahu gua, peluang yg baik hanya datang sekali seumur hidup... mana ada peluang yg datang sepanjang hidup kan, klu peluang diberi banyak kali maknanya manusia akan terus melakukan kesilapan serta kesalahan tanpa perlu rasa insaf...

hmm ada org kata kita patut bagi peluang pada org lain sampai mereka berubah tp klu org tu sendiri tak ada inisiatif tuk berubah bg lah peluang sebanyak mana pun tetap macam tu juga kan... macam yg gua kata tadi, peluang yg baik datang hanya sekali tapi klu pas tu ada lg peluang yg baik datang itu kita panggil tuah... sebab hanya tuah saja yg datang banyak kali...

sebagai manusia yg kerdil siapa lah gua nak pertikaikan ini semua kan, cuma dari firasat dan pandangan gua manusia yg btl2 insaf dan hargai hidup saja yg diberikan peluang tuk berubah kerana manusia2 itu sangat takutkan Allah dan manalah kita tahu peluang yg diberikan itu adalah peluang yg terakhir tuk kita... renung2 kan lah.... chow....

2 comments:

Kasih Alyza said...

peluang dan tuah ada lah 2 perkara yg berbeza..

ya mmg tuah akan dtg berulang2 tp peluang yg baik hnya hadir sekali..

kesimpulan nya akak mmg setuju lah gan statement adik tu, hehehe...

Anonymous said...

pluang ada skli sja mka dgan itu hargailah pluang yg kita ada tu sebaik yg mngkin kan.