Thursday, October 16, 2008

Adik-beradik Gua

alhamdullilah skali lg gua dpt menulis n3 terbaru utk blog gua ni, gua bersyukur sgt2 coz gua telah dianugerahkan sesuatu yg amat gua hargai sepanjang hidup gua... lu org sume mesti tertanya2 kan apa yg sbnrnya gua dpt? kereta ferrari ke, banglo 16 tingkat ke (ada ke 16 tingkat, hehehe)? kalau lu org berfikiran mcm 2 bermakna sangkaan lu org salah, huhuhu... ok, hari ni gua nak story tentang family besar gua...

erm, macam mana gua nak mula kn story gua ni ye... haaaa, sbnrnya sume berlaku sejak gua join Aliffc, disinilah bermulanya penyatuan sebuah keluarga yg besar... disini juga lah gua mengenali org2 yg amat2 gua sayangi pd saat ini, keakraban kitaorg dh mcm adik-beradik kandung... tp apa yg mengelirukan gua sekarang ni, adakan benar hubungan kitaorg ni ibarat adik-beradik? kalau btl la, kenapa mesti ada yg bersikap pilih kasih dan kenapa mesti ada yg tersisih?? kpd sesiapa diluar sana yg membaca blog gua ni yg memahami, yg merasai gua harap hayatilah apa yg gua cuba nk huraikan disini...

apa lg yg tak cukup dlm family gua? semua dh lengkap sebab gua ada abg, gua ada kakak dan gua juga ada adik yg sentiasa menemani, tp adakah hadirnya mereka2 ini disaat hanya gua menikmati kegembiraan? dimanakah mereka2 ini disaat gua menempuhi kesusahan? inikah yg dikatakan adik-beradik? bkn niat utk gua tujukan pd sesiapa, tp gua cuma mahu andai adanya yg terasa cubalah hayati sndr... ingatlah dlm konteks adik-beradik itu tak ada istilah pentingkan diri mahupun pilih kasih...

gua mulakan dgn kakak2 gua dulu... kakak2 gua amat menyanyangi gua, selalu ambil berat psl gua, byk memberi nasihat pd gua exspecially kakak sulung gua ni... walaupun dia jauh drpd gua tp semua pergerakan gua dia tahu dan dari sekecil2 kesalahan sehingga lah kpd yg besar... walaupun selalu gua kena marah dgn dia atas kesalahan yg gua cipta sendiri tp gua tak pernah simpan dalam hati sebab bg gua teguran2 dia lah yg membuatkan gua rasa menginsafi diri ini... dia xpernah bagi muka pd adik2 nya, siapa yg buat salah pasti menerima teguran dari dia dan gua amat bangga dgn dia sebab dia seorg kakak yg ada prinsip yg tersendiri yg membuatkan adik2nya hormat padanya dan dialah kakak yg menjadi inspirasi pd gua...

bercerita ttg kakak ke 2 gua ini pula dia ni kdg2 ikut mood gak tapi kdg kala layan otak giler juga macam gua hehehe... tp bila smp tahap api kemarahan dia membara, nahaslah gua... jadi gerun gua dibuatnya dan disini dia adalah kakak yg paling dekat dgn gua, so dia lah yg take over tempat kakak sulung gua untuk menjaga gua... tak lupa juga kakak2 gua yg lain, mereka2 ini menjadi semangat untuk gua terus melalui kehidupan gua yg masih panjang... gua syg along, angah, alang, ateh, achik dan acu gua...

tp yg menjadi persoalan pd gua, mengenai abg gua yg seorang ni.. gua tak nafikan dia memag seorang abg yang baik tp yg menjadi kehairan buat gua disebabkan kebaikannya lah orang lain mengambil kesempatan keatas dirinya... beruntung siapa yg dapat menjadi adiknya dimana kebajikan selalu terjaga tapi bukan pada semua adik2 nya, hanya untuk adik2 yg mendapat ranting paling tinggi untuk menjadi kesayangannya...

abg gua ni muka saja nampak garang tapi sebenarnya tak lah segarang mana pun, sebab tu adik2 dia tak pernah takut pada dia, alih2 bila adik2 yg melakukan kesalahan dia pula yg meminta maaf sehingga membuatkan gua rasa terkesima sebentar memikirkan kesalahan siapa lah sebenarnya, huhuhu... kdg kala kesian gua tengok abg gua ni, dia sibuk nk jaga hati adik2 dia tu tapi bagaimana pula dgn adik2 dia tu? adakah mereka memikirkan tentang perasaan abg mereka yg seorang ni? adakah mereka menghargai apa yg telah abg lakukan untuk mereka selama ini? may be abg tak pernah sedar yg dia terlampau memanjakan adik2 dia sehingga kan gua tgk dah macam lost respect pula... dimata abg hanya terlihat kelibat adik2 dia yg itu saja, habis kemana menghilangnya adik2 lain yg patut abg bagi perhatian? bukan sekadar adik2 yg lain tapi jg perhatian utuk kakak... kenapa kami tak diendahkan? bukankah kita ni 1 family abg? takkan abg hanya ada adik2 itu saja... so renung2kanlah kerana terlalu ketara perubahan pada diri abg yg gua rasai, makin lama makin jauh dah gua rasa... 1 thing u should know that we love u so much...

cuma apapun yg penting gua nak lu org sumer tahu yg gua memang sayang sgt2 dekat lu org semua, gua tak nak kita terpisah gara2 ada pilih kasih sebab bagi gua apa yg jadi gua tetap ada abg, ada kakak dan ada adik... sebab ini family gua dan gua bersyukur sgt2 dipertemukan dgn lu org dalam family besar kita ni...

gua rasa cukup sampai disini luahan hati gua, harap tak ada yg tersinggung dgn pengakuan gua ni sebab gua nak kita selalu bersama... nanti gua sambung lagi sebab kalau nak story lagi pasal adik-beradik gua ni rasanya sampai raya haji tahun depan pun belum tentu habis lagi hehehe...

ok gua chow...

6 comments:

Kasih Alyza said...

bercakap ttg adik-beradik ni mmg luas definasi nya adik...

sumer ada pemahaman yg tersendiri.. tp sbg seorg kakak, akak melihat ke kearah yg positif..

antara seorg 'kakak' gan seorg 'abg' mmg xjauh bezanya sbb kami mengalas tanggung jawap yg sama, tp dr segi perhatian dan kasih syg jarang sgt seorg 'abg' nk tunjukkan pd adik2 ppuan dia...

kdg kala ada perkara yg menjarakkan seorg abg dan adik2 ppuan nya krn bkn sumer perkara dpt dikongsi bersama, berlaian dgn adik2 lelaki yg dpt bersama dan berkongsi segala2 nya gan seorg 'abg'...

tp x bermakna bl adik2 ppuan xdpt share smthng gan seorg 'abg' tu tanda nya seorg 'abg' x ambik berat kan...

kata2 syg dan perhatian dr seorg lelaki yg bergelar seorg 'abg' tu mmg susah nk dipamerkan tp dlm hati seorg 'abg' dia mmg syg kn adik2 dia sumer... itu seorg 'kakak' pasti sgt...

percayalah xder istilah pilih kasih sbb antara seorg 'kakak' dan seorg 'abg', kami melihat dr sudut yg sama... cuma adik2 yg salah tafsiran... hanya seorg 'kakak' dan seorg 'abg' saja yg tau apa sbnrnya nilai kasih syg terhadap seorg adik...

bcoz sharing is caring my sis...

Anonymous said...

hehehe...
best3x...

Faryal Adzrin @ Al said...

emm,ada btolnye ape yg akk ckpkn..maybe adk ni terlalu mengikut perasaan..pandangan adk pd abg berbeza..yaa kasih syg abg pd adk xsama mcm die sygkan adk2 die yg lain..sape lah adk utk m'dpt tmpt di hati abg..

Kasih Alyza said...

adik akak syg...

percayalah pd akak.. semmgnya abg sgt2 syg pd adik dah jg adik2 abg yg lain...

sumer adik2 abg adalah permata dihati abg... jd mmg abg sgt2 menyanyangi adik2 nya sama sptmana akak sygkn adik2 akak jg tiada beza nya...

Faryal Adzrin @ Al said...

emmm, akk dgn abg sama sj tau...

Anonymous said...

kak yani syang al mcam adik kak yani sndri thu.